Jak poprawnie siedzieć w pracy?

Bóle kręgosłupa i pogorszenie wzroku to tylko niektóre z dolegliwości, mogące wynikać ze złej postawy siedzącej. Chociaż istnieje coraz większa świadomość wśród pracowników i pracodawców odnośnie prawidłowego przystosowania miejsca pracy, wciąż nie przykładamy do tego należytej wagi. To błąd, który może wiele kosztować, gdyż obciążenie kręgosłupa podczas siedzenia jest o 40% większe, niż w pozycji stojącej.

Podstawowe błędy

O poprawnej postawie siedzącej mówi się dużo, jednak w powszechnej świadomości panuje pogląd, że wystarczy siedzieć prosto. To niestety za mało. Równie ważny jest dobór odpowiedniego krzesła i ustawienie optymalnej odległości monitora od twarzy, a także robienie sobie przerw w trakcie, których zamiast przysłowiowego papieroska lepiej porozciągać się przez parę minut i dać odpocząć zmęczonym oczom.

Wadliwa postawa w pierwszej kolejności prowadzi do bólów szyi i pleców. W dalszej perspektywie długotrwałe utrzymywanie wadliwej postawy ciała, prowadzi do zaburzeń krążenia, bólów głowy, problemów z koncentracją i patologii oddychania. Jest to zagrożone bardzo poważnymi konsekwencjami, w tym powstawaniem poważnych chorób, prowadzących nawet do śmierci. Nie będzie więc przesadą stwierdzenie, że prawidłowe siedzenie przedłuża życie; a już na pewno polepsza jego komfort.

jak nie siedzieć

Jak prawidłowo siedzieć?

Siedząc, zwróć uwagę na ułożenie nóg, miednicy, głowy i rąk. Tylko dbając o całościową postawę, można sobie zapewnić optymalną pozycję w trakcie pracy.

  • Nogi powinny być zgięte w kolanach pod kątem 90 stopni i oparte na twardym podłożu.
  • Należy usiąść w fotelu jak najgłębiej, tak aby miednica znajdowała się blisko oparcia, a plecy przylegały do niego na całej długości.
  • Klatka piersiowa powinna być wysunięta do przodu, a głowa trzymana prosto z tułowiem.
  • Łokcie natomiast muszą się wspierać na podłokietnikach, tak by ręce były ułożone poziomo.Jak prawidłowo siedzieć

Odpowiedni wybór biurka i krzesła

Wprawdzie nie zawsze mamy ten komfort, że osobiście możemy wybrać sobie biurko i fotel, ale gdy jest okazja, by to zrobić, to warto poszukać takiego modelu, który będzie wspierał ergonomię pracy. Blat lub półka z wysuwaną klawiaturą powinna znajdować się na wysokości łokci osoby siedzącej. Standardowa wysokość to 65-80cm nad podłogą. Jeśli biurko jest regulowane, to dostosowanie wysokości nie będzie problemem. Ponadto, jeżeli korzystasz z komputera, biurko musi być na tyle szerokie, aby móc ustawić monitor w odpowiedniej odległości i wysokości na wprost linii oczu. Warto, aby krzesło miało możliwość dobrania odpowiedniej wysokości i kąta nachylenia oparcia. Polecane są fotele z zagłówkami i podłokietnikami, pozwalającymi rozluźnić nieco mięśnie.

Odpowiedni dobór krzesła i biurka pozwoli Ci łatwiej zachować poprawną postawę podczas pracy. Skorzysta na tym nie tylko Twoje zdrowie, ale również efektywność.

Potrzebujesz rehabilitacji w Warszawie?

Wykwalifikowani fizjoterapeuci

Po studiach magisterskich AWF z licznymi kursami o zróżnicowanych specjalizacjach

Wizyta w 24h

Na pierwszą wizytę zazwyczaj nie musisz czekać dłużej niż 1-2 dni

Bezpłatny dojazd

Na terenie Warszawy i okolic nie płacisz dodatkowo za dojazd


3 komentarze do “Jak poprawnie siedzieć w pracy?

  1. Mam problemy z kręgosłupem szyjnym z powodu pracy przy komputerze oraz ze stawem barkowym. Odbyłam 10 zabiegów – masaży. Fizjoterapeutka stosowała masaż i pokazała mi ćwiczenia usprawniające do samodzielnego wykonywania. Razem zmieniłyśmy moją postawę przy komputerze. Zabiegi trwały zawsze godzinę, a nawet były przedłużane w ramach tej samej jednej ceny. Dzięki pracy fizjoterapeutki mogę teraz swobodnie wyprostować głowę. Maria K.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *