Jak poprawnie siedzieć w pracy?

Bóle kręgosłupa i pogorszenie wzroku to tylko niektóre z dolegliwości, mogące wynikać ze złej postawy siedzącej. Chociaż istnieje coraz większa świadomość wśród pracowników i pracodawców odnośnie prawidłowego przystosowania miejsca pracy, wciąż nie przykładamy do tego należytej wagi. To błąd, który może wiele kosztować, gdyż obciążenie kręgosłupa podczas siedzenia jest o 40% większe, niż w pozycji stojącej.

Podstawowe błędy

O poprawnej postawie siedzącej mówi się dużo, jednak w powszechnej świadomości panuje pogląd, że wystarczy siedzieć prosto. To niestety za mało. Równie ważny jest dobór odpowiedniego krzesła i ustawienie optymalnej odległości monitora od twarzy, a także robienie sobie przerw w trakcie, których zamiast przysłowiowego papieroska lepiej porozciągać się przez parę minut i dać odpocząć zmęczonym oczom.

Wadliwa postawa w pierwszej kolejności prowadzi do bólów szyi i pleców. W dalszej perspektywie długotrwałe utrzymywanie wadliwej postawy ciała, prowadzi do zaburzeń krążenia, bólów głowy, problemów z koncentracją i patologii oddychania. Jest to zagrożone bardzo poważnymi konsekwencjami, w tym powstawaniem poważnych chorób, prowadzących nawet do śmierci. Nie będzie więc przesadą stwierdzenie, że prawidłowe siedzenie przedłuża życie; a już na pewno polepsza jego komfort.

jak nie siedzieć

Jak prawidłowo siedzieć?

Siedząc, zwróć uwagę na ułożenie nóg, miednicy, głowy i rąk. Tylko dbając o całościową postawę, można sobie zapewnić optymalną pozycję w trakcie pracy.

  • Nogi powinny być zgięte w kolanach pod kątem 90 stopni i oparte na twardym podłożu.
  • Należy usiąść w fotelu jak najgłębiej, tak aby miednica znajdowała się blisko oparcia, a plecy przylegały do niego na całej długości.
  • Klatka piersiowa powinna być wysunięta do przodu, a głowa trzymana prosto z tułowiem.
  • Łokcie natomiast muszą się wspierać na podłokietnikach, tak by ręce były ułożone poziomo.Jak prawidłowo siedzieć

Odpowiedni wybór biurka i krzesła

Wprawdzie nie zawsze mamy ten komfort, że osobiście możemy wybrać sobie biurko i fotel, ale gdy jest okazja, by to zrobić, to warto poszukać takiego modelu, który będzie wspierał ergonomię pracy. Blat lub półka z wysuwaną klawiaturą powinna znajdować się na wysokości łokci osoby siedzącej. Standardowa wysokość to 65-80cm nad podłogą. Jeśli biurko jest regulowane, to dostosowanie wysokości nie będzie problemem. Ponadto, jeżeli korzystasz z komputera, biurko musi być na tyle szerokie, aby móc ustawić monitor w odpowiedniej odległości i wysokości na wprost linii oczu. Warto, aby krzesło miało możliwość dobrania odpowiedniej wysokości i kąta nachylenia oparcia. Polecane są fotele z zagłówkami i podłokietnikami, pozwalającymi rozluźnić nieco mięśnie.

Odpowiedni dobór krzesła i biurka pozwoli Ci łatwiej zachować poprawną postawę podczas pracy. Skorzysta na tym nie tylko Twoje zdrowie, ale również efektywność.

Potrzebujesz rehabilitacji w Warszawie?

Wykwalifikowani fizjoterapeuci

Po studiach magisterskich AWF z licznymi kursami o zróżnicowanych specjalizacjach

Wizyta w 24h

Na pierwszą wizytę zazwyczaj nie musisz czekać dłużej niż 1-2 dni

Bezpłatny dojazd

Na terenie Warszawy i okolic nie płacisz dodatkowo za dojazd na wizyty domowe


6 komentarzy do “Jak poprawnie siedzieć w pracy?

  1. Mam problemy z kręgosłupem szyjnym z powodu pracy przy komputerze oraz ze stawem barkowym. Odbyłam 10 zabiegów – masaży. Fizjoterapeutka stosowała masaż i pokazała mi ćwiczenia usprawniające do samodzielnego wykonywania. Razem zmieniłyśmy moją postawę przy komputerze. Zabiegi trwały zawsze godzinę, a nawet były przedłużane w ramach tej samej jednej ceny. Dzięki pracy fizjoterapeutki mogę teraz swobodnie wyprostować głowę. Maria K.

  2. Duża część pracujących w biurze nie zdaje sobie sprawy jak niewłaściwa postawa przy biurku może wpływać na nasze zdrowie i kondycję. Uświadomienie sobie tego problemu i zadbanie o swoją postawę podczas pracy to już spory sukces. Nie mniej jednak dobrym uzupełnieniem będą dodatkowo zabiegi rehabilitacyjne. Nie muszą być one tak częste jak u osób mających jakieś przewlekłe schorzenia albo urazy, ale na pewno nam nie zaszkodzą, a wręcz przeciwnie wzmocnią nasze ciało. Najlepiej wybierać zabiegi na kręgosłup, bo niestety to on najbardziej cierpi na siedzącej pracy.

  3. Na prawidłową postawę w pracy ma wpływ wiele czynników, które to przedstawiono w artykule. Często jednak zapominamy o nich pracując chociażby w domu, podczas trwającej pandemii. Kończy się to zwykle bólami kręgosłupa – wówczas dopiero szukamy przyczyny i rozwiązania tego stanu rzeczy…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *