Łokieć tenisisty zwany jest inaczej zapaleniem nadkłykcia bocznego kości ramiennej. Podstawowe objawy bólowe, które zgłasza pacjent cierpiący na tego rodzaju zespół pochodzą z tkanek miękkich, zlokalizowanych w bocznej części kości ramiennej, w okolicy stawu łokciowego. Poza bólem kłującym, piekącym, pulsującym lub stałym w obrębie łokcia, chory zgłasza jego promieniowanie – do ramienia lub nadgarstka. Częstym objawem współtowarzyszącym jest odczuwanie słabości w nadgarstku.

Łokieć tenisisty infografika

Objawy

Zespół ten w głównej mierze nie dotyczy wcale tenisistów jak sugeruje jego nazwa, ale szczególnie osób których aktywność zawodowa polega na wielogodzinnej pracy przy komputerze. W tych warunkach nadgarstki oparte są o stół, a dłonie uniesione, co powoduje daje ciągłe napięcie mięśni prostowników nadgarstka oraz zmniejszenie przepływu krwi do przedramion i dłoni nawet o 70%. Ta długotrwała, niekorzystna pozycja, wywołuje powstawanie zastojów i stanów zapalnych.
Inne grupy zawodowe, które także narażone są na zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej to m.in. mechanicy, szwaczki i muzycy.

Leczenie

Diagnostyka tego zespołu bólowego jest dość prosta, czego nie można powiedzieć o jego leczeniu.
Istnieją trzy główne cele, których osiągnięcie jest kluczowe w przypadku stwierdzenia łokcia tenisisty. Należą do nich:

• likwidacja dolegliwości bólowych – działanie analgetyczne (zmniejszające ból),
  • zwiększenie siły mięśniowej,
  • usprawnienie funkcji kończyny.

Niestety obserwuje się tendencję do nadużywania terapii z zastosowaniem kortykosteroidów. Tego rodzaju leczenie daje bowiem tylko krótkotrwałą poprawę, a ponadto wywołuje szereg skutków ubocznych, takich jak np. osłabienie ścięgien czy zmiękczenie chrząstki stawowej. Oznacza to tym samym, że iniekcje z zastosowaniem kortykosteroidów mogą przynieść więcej szkody niż pożytku.
Na szczęście istnieją sposoby, dzięki którym możliwe jest osiągnięcie powyższych celów, i to bez skutków ubocznych. Takie możliwości daje połączenie terapii manualnej wspomaganej przez odpowiednie zabiegi fizjoterapeutyczne.

Przyczyny

Punktem wyjścia jest określenie przyczyn, które wywołały wystąpienie tego zespołu i wdrożenie stosownej terapii ukierunkowanej właśnie na tę przyczynę.
Jednym z najczęstszych czynników sprawczych jest niewłaściwa biomechanika… nadgarstka. To właśnie pewne zaburzenia w tym stawie mogą powodować zmianę napięcia mięśni prostownika długiego nadgarstka, prostownika krótkiego bądź prostownika palców, które mają swoje przyczepy w obrębie łokcia. W konsekwencji tego mamy do czynienia ze stanem zapalnym właśnie tej okolicy. Dlatego samo ostrzykiwanie stawu łokciowego kortykosteroidami nie rozwiązujemy problemu.

miejsce bóluTerapia

Leczenie tego zespołu bólowego powinno polegać na wykonywanym przez terapeutę masażu poprzecznym ścięgien, na działaniu rozluźniającym grupę mięśni prostowników nadgarstka i wzmacnianiu mięśni zginaczy. Istotna jest współpraca pacjenta z terapeutą. Ten pierwszy powinien stosować się do rad takich jak choćby unikanie ruchów, które wywołują ból.