Łokieć golfisty to nic innego, jak zapalenie nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej.

Objawy

Powyższe dolegliwości mogą pojawiać się podczas zwykłych, codziennych czynności, takich jak naciskanie klamki, ściskanie ręki w geście przywitania czy zmywanie naczyń.

Z racji faktu, iż łokieć golfisty należy do zespołów przeciążeniowych, przyczyną jest wielokrotnie powtarzany ruch zginania dłoniowego i pronacji nadgarstka. Niewłaściwy charakter tych czynności doprowadza do powstania mikrourazów w obrębie stawu łokciowego. W dalszej kolejności mamy do czynienia z rozwinięciem stanu zapalnego konkretnych pasm mięśniowych. Są nimi mięśnie mające swój przyczep początkowy na nadkłykciu przyśrodkowym kości ramiennej.

Kogo dotyczy?

Przeciążenia tego rodzaju dotyczą najczęściej trzech grup osób:

• osób uprawiających sporty z elementami rzutów (dotyczy także amatorów)
  • pracowników fizycznych, którzy podczas pracy wykonują wiele ruchów rotacji i zgięcia nadgarstka (mechanicy, osoby pracujące przy zmywaniu naczyń)
  • pracowników biurowych, którzy wiele godzin dziennie spędzają przed komputerem

Dodatkowo uraz w okolicy stawu łokciowego przyspieszyć mogą patologiczne procesy, które przyczyniają się do wystąpienia schorzenia.

Diagnostyka i leczenie

Diagnoza łokcia golfisty możliwa jest dzięki dokładnemu badaniu palpacyjnemu oraz dodatkowym badaniom obrazowym (USG, RTG, MR).

Po zdiagnozowaniu łokcia golfisty konieczne jest wdrożenie odpowiedniego leczenia.

Podstawą leczenia zachowawczego zapalenia nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej jest ograniczenie czynności powodujących ból. Pacjent nie musi całkowicie rezygnować z aktywności, często wystarczy zmiana wzorców wykonywanych ruchów.

Jeśli nie można wyeliminować sytuacji podczas których dochodzi do podrażnienia, można też zastosować odpowiednią ortezę. Zakłada się ją tylko na czas intensywniejszego wysiłku i zdejmuje do wykonywania lekkich codziennych czynności.

Osoba podejrzewająca u siebie zespół łokcia golfisty powinna zgłosić się do fizjoterapeuty na serię zabiegów obejmujących techniki powięziowo-mięśniowe, rozciąganie mięśni zginaczy oraz wzmocnienie mięśni przedramienia. Terapeuta może również zastosować kinesiotaping lub metody suchego igłowania.

Dodatkowo w celu zmniejszenia stanu zapalnego oraz bólu stosuje się leki z grupy niesterydowych leków przeciwzapalnych, oraz krioterapię. W przypadkach przewlekłych dolegliwości można zastosować zastrzyki z kortykosteroidów lub osocza bogatopłytkowego.

W sytuacji bezskutecznego leczenia zachowawczego lekarz może skierować pacjenta na leczenie operacyjne.