Bezpieczna jazda na nartach - jak uniknąć kontuzji

Bezpieczna jazda na nartach – jak uniknąć kontuzji?

Ośnieżone stoki i temperatura poniżej zera – takie warunki to prawdziwy raj dla miłośników narciarstwa. A kto chociaż raz zasmakuje białego szaleństwa, rzadko później z niego rezygnuje. Żeby kilka dni wspaniałej zabawy nie miało poważnych konsekwencji w postaci kontuzji warto poświęcić trochę czasu i dobrze przygotować swoje ciało do wyjazdu.

Przygotowania do sezonu narciarskiego dobrze jest zacząć kilka tygodni przed jego inauguracją. Jazda na nartach wymaga bowiem silnych mięśni, które będą stabilizować nasze stawy. Jeśli na stoku spędzamy jakieś dwa tygodnie w roku, a na co dzień nie trenujemy nic zawodowo, nasz organizm z pewnością nie jest przygotowany do takiego nagłego, kilkugodzinnego wysiłku.

Trening i właściwa dieta

Warto odejść od komputera czy telewizora, założyć sportowe buty i zacząć biegać, uprawiać Nordic Walking albo jeździć na rowerze. Te formy aktywności fizycznej doskonale wzmacniają mięśnie pośladków i nóg. Co więcej, hartują organizm oraz poprawiają samopoczucie i kondycję. Oczywiście, kluczem do sukcesu jest systematyczność – wtedy kilkadziesiąt minut intensywnej aktywności fizycznej, uprawianej kilka razy w tygodniu, przyniesie oczekiwane efekty.

Aktywność fizyczna jest tak samo ważna, jak zmiana złych nawyków żywieniowych. Dieta narciarza powinna się skupiać na węglowodanach – ich powinno być najwięcej. Dobrze jest też, by w posiłkach spożywanych przez miłośników białego szaleństwa, około 30 procent stanowiły tłuszcze, a kilkanaście procent białka. Do tego dochodzą witaminy i zwiększona ilość wypijanej wody mineralnej.

Apteczka narciarza

Przygotowanie kondycyjne to jedno. Niezależnie od niego ruszając w góry powinniśmy zaopatrzyć się w dobrze wyposażoną apteczkę. Wypadek na stoku może się zdarzyć każdemu, nie koniecznie z jego winy. Dlatego warto mieć ze sobą:

  • OKŁADY ŻELOWE HOT/COLD PACK – zimny okład działa przeciwbólowo i przeciwzapalnie, ciepły – może być stosowany jako termofor, który pomoże rozluźnić mięśnie
  • LÓD W SPREJU – działa znieczulająco
  • OPASKA UCISKOWA – pomaga ustabilizować kolano
  • MAŚĆ PRZECIWZAPALNA – zwalcza stan zapalny i związany z nim ból
  • MAŚĆ ROZGRZEWAJĄCA – działa kojąco na zmęczone mięśnie
  • ŚRODKI OPATRUNKOWE – (woda utleniona, plaster opatrunkowy, opatrunki gazowe, bandaż elastyczny, nożyczki)
  • LEKI NA PRZEZIĘBIENIE – pomagają przy pierwszych objawach przeziębienia (leki przeciwgorączkowe, od bólu gardła i na kaszel)
  • POMADKA DO UST, KREM Z FILTREM UV – ochronią twarz przed słońcem wiatrem i mrozem

Bez kontuzji na stoku

Żeby czerpać radość z jazdy na nartach i zminimalizować ryzyko kontuzji, nie wolno zapomnieć o rozgrzewce. Powinna ona obejmować przede wszystkim nogi, tułów i ramiona. Ćwiczenia rozgrzewające można wykonać zarówno na szczycie stoku, jak i na dole. Zasada jest jedna: musi to być wystarczająco płaskie miejsce na uboczu – tak, by nie przeszkadzać innym narciarzom.

Ważne jest, aby po całym dniu jazdy wykonać jeszcze kilka ćwiczeń rozciągających – nie wykonuj statycznych ćwiczeń rozciągających bezpośrednio przed jazdą na nartach. Może zmniejszyć to siłę twoich mięśni.

Potrzebujesz rehabilitacji w Warszawie?

Wykwalifikowani fizjoterapeuci

Po studiach magisterskich AWF z licznymi kursami o zróżnicowanych specjalizacjach

Wizyta w 24h

Na pierwszą wizytę zazwyczaj nie musisz czekać dłużej niż 1-2 dni

Bezpłatny dojazd

Na terenie Warszawy i okolic nie płacisz dodatkowo za dojazd


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *