Nie każdy ból czy stan zapalny musi sprowadzać się do połykania dużej ilości tabletek. Zwłaszcza, że leki te działają zazwyczaj krótkotrwale i mogą niekorzystnie wpływać na nasze narządy wewnętrzne. W walce z dolegliwościami mogą pomóc zabiegi stosowane przez fizjoterapeutów takie jak kinezyterapia, terapia manualna czy właśnie fizykoterapia.

Fizykoterapia jest oparta na zastosowaniu m.in. światła, ultradźwięków, prądu elektrycznego, ciepła i zimna, a także pola magnetycznego. Dzięki specjalnym urządzeniom, umożliwiającym ich precyzyjne dawkowanie, w tkankach pobudzane są biologiczne procesy poprawiające regenerację organizmu.

Zabiegi fizykoterapeutyczne

Centra rehabilitacji oferują różne rodzaje zabiegów fizykoterapeutycznych. Zanim jednak z nich skorzystamy, warto wiedzieć, jakie jest ich zastosowanie oraz przy których dolegliwościach nie są one wskazane.

Elektroterapia

Wykorzystuje energię elektryczną, by uśmierzyć ból, przyspieszyć regenerację tkanek, złagodzić stany zapalne, a także pobudzić nerwy i mięśnie. Pozwala również na szybsze wchłanianie obrzęków oraz poprawę ukrwienia tkanek. Wśród przeciwwskazań do korzystania z zabiegów z zakresu elektroterapii są m.in. ciąża, nowotwory, zaburzenia czucia i skaza krwotoczna.

Krioterapia

Krioterapia to leczenie zimnem. Polega na miejscowym schładzaniu ciała za pomocą oziębionych oparów ciekłego azotu o temperaturze sięgającej nawet -160oC. Jest stosowana przede wszystkim po urazach – złamaniach, skręceniach, zerwaniach, przy zmianach zwyrodnieniowych stawów, nerwobólach, chorobach reumatycznych oraz nadwadze. Z krioterapii nie powinny korzystać osoby odczuwające nadwrażliwość na zimno, a także te, które zmagają się ze stanami zapalnymi układu moczowego.

Ultradźwięki

Ultradźwięki to drgania mechaniczne, które zwiększają temperaturę naświetlanych tkanek. W ten sposób przyspieszają gojenie się ran, rozluźniają mięśnie, działają przeciwzapalnie i przeciwbólowo. Stosowane są w chorobach zwyrodnieniowych stawów oraz chorobach reumatycznych, a także przy złamaniach i zwichnięciach oraz w leczeniu blizn. Wśród przeciwwskazań są tu m.in. choroba nowotworowa, ostre stany zapalne i ciąża. Z ultradźwięków nie powinny również korzystać osoby z rozrusznikiem serca.

Fala uderzeniowa

Fala uderzeniowa to metoda zabiegowa stosowana jest m.in. przypadku w entezopatii (np. ostrogi piętowej czy łokcia tenisisty), bólu stawów oraz bóli mięśniowych. Nie powinny z niej korzystać kobiety w ciąży. Przeciwwskazaniami są tu również nowotwory, zaawansowana osteoporoza i zaburzenia krzepliwości krwi.

Magnetoterapia

Magnetoterapia to metoda polegająca na zastosowaniu zmiennego pola magnetycznego, które równomiernie przenika przez całe ciało. Przyśpiesza zrost kostny, wskazana jest przy osteoporozie czy chorobie zwyrodnieniowej. Nie powinny z niej korzystać kobiety w ciąży, a także osoby cierpiące na gruźlicę, ciężkie infekcje i przede wszystkim osoby posiadające rozrusznik serca.

Laseroterapia

Laseroterapia polega na naświetlaniu promieniowaniem laserowym chorych tkanek. Dobrze jest ją zastosować na blizny pooperacyjne, trudno gojące się rany, a także w bólach kręgosłupa. Przeciwwskazaniami do użycia lasera są stany nowotworowe oraz zagrożenia nowotworem.