Dyskopatia lędźwiowa - objawy i leczenie

Dyskopatia lędźwiowa – objawy i leczenie [infografika]

Dyskopatia lędźwiowa jest przykrą i jednocześnie jedną z najczęściej diagnozowanych dolegliwości kręgosłupa. To choroba ściśle związana ze współczesnym trybem życia – siedzącym i bez ruchu. Smutne statystyki mówią, że już ponad 50% Polaków zgłasza bóle pleców, a u pacjentów powyżej 40 roku ta choroba jest niemal normą. Co jeszcze bardziej zatrważające, coraz więcej młodych ludzi boryka się z tym problemem.

Dyskopatia lędźwiowa objawy leczenie infografika

Czym jest dyskopatia lędźwiowa?

Dyskopatia lub przepuklina jądra miażdżystego to zespół objawów spowodowanych zwyrodnieniami dysków międzykręgowych. Przejawia się bólem pleców w okolicy lędźwiowej. Promieniowanie bólu najczęściej skierowane jest w dół w stronę miednicy i nóg, ale choroba ta potrafi przebiegać również w sposób utajony, a pacjent nie ma świadomości jej istnienia.
Poprzez przerwanie pierścienia włóknistego dochodzi do wysunięcia jądra miażdżystego, a powstała przepuklina uciska na rdzeń lub korzenie nerwów. To powoduje ostry ból, potęgowany skurczem mięśni. Wypadający dysk z czasem maleje i przestaje być dobrym amortyzatorem; pojawiają się zmiany zwyrodnieniowe trudne do wyleczenia. Dlatego z chorobą należy walczyć we wczesnym stadium.

Herniated_Disc

Przepuklina uciskająca nerw

Dlaczego kręgosłup się „zużywa”?

Archeolodzy badający szkielety naszych przodków zauważyli, że przed stuleciami dyskopatia nie była tak powszechnym schorzeniem, jak dziś. Dlaczego więc teraz prawie połowa dorosłych ludzi odczuwa różnego rodzaju bóle pleców? Naukowcy uważają, że jedną z głównych przyczyn jest wydłużenie życia, a także niezdrowy, w dużej mierze siedzący tryb życia. Dawniej, gdy średnia wieku była o wiele niższa, tylko nieliczni dożywali wieku, gdy kręgosłup zużywał się na tyle, by dawać odczuwalne objawy. Ponadto przyczyną tych dolegliwości są słabe mięśnie brzucha i grzbietu, nieumiejętne dźwiganie, wady postawy, nadwaga oraz oczywiście urazy. Wszyscy zużywamy kręgosłup, a zmiany zwyrodnieniowe są nieuniknione. Kwestią pozostaje to, jak mocno go eksploatujemy i czy problem pojawi się prędzej, czy później.

kregoslup-model

Plastikowy model kręgosłupa, autor: Michael Dorausch

Struktura krążka przypomina nieco gąbkę. Dysk jest mocno nawodniony, dzięki czemu może dobrze amortyzować ruchy pomiędzy kręgami. W ciągu dnia, gdy utrzymujemy pozycję stojącą lub siedzącą, część płynu zostaje wyciskana, a krążek zmniejsza swoją objętość nawet o 1-1,2 milimetra. Nocą, gdy leżymy, woda ulega odzyskaniu i krążek znów wraca do pierwotnych wymiarów. Jeśli nie dochodzi do żadnych patologii, ten mechanizm będzie działać przez dziesiątki lat; problem pojawia się wówczas, gdy dysk nie ma czasu na regenerację. Gdy bilans wody uciekającej z dysku jest ujemny, dochodzi do zmniejszenia jego wielkości i elastyczności. Staje się podatny na uszkodzenia i czasami ulega przesunięciu, uciskając nerwy.

Przebieg choroby

Dyskopatia nie zawsze manifestuje się dolegliwościami bólowymi. Wszystko zależy od tego, czy dysk uciska na rdzeń i nerwy, czy też nie. Charakterystyczne objawy dyskopatii to nagły ból w okolicy lędźwiowej, najczęściej po przeciążeniu lub błędzie ruchowym. Może pojawić się również w pewnym odstępie od tego wydarzenia np. następnego dnia.

Ból tego typu ma różny charakter i nasilenie. Często określany jest jako tępy i trudny do zlokalizowania, po pewnym czasie skupiający się w okolicy lędźwiowej, a w ostrym przebiegu promieniujący wzdłuż nerwu kulszowego w dół do miednicy i kończyn dolnych. Nocą, podczas odpoczynku z reguły dolegliwości ustępują; chociaż u pewnej grupy chorych ból może być większy rano a mniejszy w trakcie codziennej aktywności. W skrajnych przypadkach dochodzi do upośledzenia funkcji ruchowych i porażenia zwieraczy. Tacy chorzy muszą zostać jak najszybciej poddani operacji.

Czynnikami zwiększającymi ryzyko są:

Leczenie i rehabilitacja

Leczenie dyskopatii najczęściej jest zachowawcze i wymaga stosowania środków przeciwzapalnych, przeciwbólowych oraz kilkudniowego leżenia. Nie można w tym czasie przeciążać kręgosłupa. Warto stosować ciepłe okłady i terapię ułożeniową w trójzgięciu w stawach biodrowych i kolanowych. W tej fazie nie wolno wykonywać ćwiczeń usprawniających, a rehabilitację należy zastosować dopiero po ustaniu doraźnych objawów. Przy nawracających epizodach warto zgłosić się do lekarza w celu wykonania badań diagnostycznych z wykorzystaniem RTG, tomografii komputerowej lub rezonansu magnetycznego.

Aby zapobiec powstawaniu i nawrotom bólów kręgosłupa, warto poddać się rehabilitacji, włączyć na stałe jakiś rodzaj wysiłku fizycznego, poprawiającego siłę mięśni brzucha i pleców, a także wyeliminować czynniki ryzyka np. nadwagę. Jeśli masz problem z dyskopatią, skontaktuj się z nami, nasi wykwalifikowani fizjoterapeuci pomogą Ci pozbyć się przykrych dolegliwości.

Potrzebujesz rehabilitacji w Warszawie?

Wykwalifikowani fizjoterapeuci

Po studiach magisterskich AWF z licznymi kursami o zróżnicowanych specjalizacjach

Wizyta w 24h

Na pierwszą wizytę zazwyczaj nie musisz czekać dłużej niż 1-2 dni

Bezpłatny dojazd

Na terenie Warszawy i okolic nie płacisz dodatkowo za dojazd

7 komentarzy do “Dyskopatia lędźwiowa – objawy i leczenie [infografika]

1. Mam dyskopatie od 2000 roku spowodowana dzwignieciem dużego ciężaru w pracy pracowałem w tedy na budowie po konsultacji z lekarzem uslyszalem diagnozę przepuchlina kreglslupa i dyskopatia mialem w tedy 24 lata dzis 40 bule są bardzo dokuczliwe mam nawet czasami bul jest tak silny ze nie mogę się wyprostować i chodzić w pozycji wyprostowanej dopiero po jakimś rozchodzeniu zaczynam jakos się poruszać z tego powodu mam problemy ruchowe co mogli byście mi zaproponować konsultacja lekarska na pewno tak i mam pytanie czy operacje tego typu są niebezpieczne czy jest ryzyko kalectwa w dużym stopniu a chodzi mi tu o wózek

• Panie Dominiku, przede wszystkim powinien Pan skonsultować się z fizjoterapeutą. W bardzo wielu przypadkach odpowiednia rehabilitacja może uchronić przed operacją. Operacja powinna być ostatecznością. A jeśli chodzi o ryzyko to większe jest w przypadku braku podjęcia leczenia.
      Proszę do mnie zadzwonić, a postaram się rozwiać wszelkie wątpliwości. (22) 219 99 19